דלג לתוכן עיקרי
נהלים והנחיות /  הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים  / חטיבת מידע ומחקר
פורסם ב-13/03/2022
יש להתחבר בכדי
להוסיף לרשימה

אזהרה לנוהגים ברכב בעל מערכות עזר מתקדמות לנהיגה

לאחרונה מיובאים לישראל רכבים בעלי מערכות עזר מתקדמות לנהיגה (ADAS) וביניהן מערכות המבצעות פעולות נהיגה מסוימות בצורה אוטומטית. ייצרני הרכבים מזהירים את הנהגים מפני שימוש לא נכון במערכות אלו ומציינים שיש להשאיר את הידיים על ההגה לצורך שליטה על הרכב בכל רגע נתון. כמו כן היצרנים מבהירים שהמערכות המתקדמות אינן הופכות את הרכבים לאוטונומיים וכל תפקידן הוא לסייע לנהג ולשפר את הבטיחות והנוחות בעת הנהיגה.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) מצטרפת לאזהרה ומחדדת את הכללים לנוהגים ברכבים. תקנות התעבורה קובעות שהנוהג ברכב חייב להחזיק בידיו את ההגה כל עוד הרכב בתנועה, אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.

כמו כן, הרלב"ד מפנה את תשומת לב הנהגים להתמודדות עם המערכות המתקדמות ברכבים בהיבטים הבאים:

  1. בהכנסת הרכב למצב בקרת שיוט אדפטיבית בה מהירות הרכב מותאמת למהירות התנועה, או במצב של שמירה על נתיב הנסיעה בה הרכב מתקן בצורה אקטיבית את הסטייה מנתיב הנסיעה, או בכל מצב נהיגה אחר, אין להרפות מההגה ויש להחזיקו במהלך הנהיגה תוך שמירה על ערנות וקשב לנהיגה כמו במצב נהיגה ללא שימוש במערכות הללו.
  2. בעדכוני תוכנה של הרכב, בין אם נעשו במוסך או בוצעו מרחוק (OTA), מומלץ לקרוא על מהות העדכונים ולהבין את השינויים שנעשו ברכב עוד לפני הנסיעה שכן עדכונים מסוימים עלולים לגרום לשינויים ניכרים בחוויית הנהיגה.

ככלל, אין לסמוך על מערכות העזר לנהיגה בצורה עיוורת עקב מגבלותיהן בתנאי סביבה שונים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מברכת את הנוהגים בדרכים בנהיגה בטוחה ושלווה.