דלג לתוכן עיקרי
החלטות ממשלה /  משרד ראש הממשלה  / מזכירות הממשלה  / #627
פורסם ב-14/11/2021
יש להתחבר בכדי
להוסיף לרשימה

העברת יחידות ארציות של הממשלה לירושלים ותיקון החלטות הממשלה

נושא ההחלטה:

העברת יחידות ארציות של הממשלה לירושלים ותיקון החלטות הממשלה

מחליטים:

 בהמשך להחלטות ממשלה מספר 1661 מיום 13.5.2007 ומספר 1605 מיום 18.5.2014 (להלן – החלטה 1661 והחלטה 1605, בהתאמה, או "ההחלטות" לפי העניין), במטרה לחזק ולבסס את מעמדה של העיר ירושלים כעוגן שלטוני, כלכלי ועסקי ובהמשך להפקת לקחים מתהליכי יישום ההחלטות האמורות, לפעול כדלקמן:
1.    להשלים את ההעברה לירושלים של יחידות ארציות של משרדי הממשלה, בהתאם להוראות החלטה זו. 
2.    ועדת החריגים
א.    בתוך 90 ימים מיום אישור החלטה זו, ועדת החריגים שהוקמה בסעיף ד' בהחלטה 1661 (להלן – הוועדה /ועדת החריגים) תדון ותקבל החלטה באשר ליחידות הארציות השוכנות מחוץ לירושלים במועד אישור החלטה זו, כמפורט להלן: 
1.    יחידות ארציות שלא נדונו על ידי הוועדה.
2.    יחידות ארציות שהוועדה דנה בעניינן אך טרם הכריעה בו, או שנקבע לגביהן בהחלטה קודמת של הוועדה, בטרם קבלת החלטת ממשלה זו, כי עניינן יידון מחדש בוועדה, או שההחלטה בעניינן הותלתה.
3.    ככל שקיימת יחידה ארצית אשר קיבלה פטור או דחייה טרם מועד אישור החלטה זו, והפטור או הדחייה שניתנו לה נקבעו בזיקה ליחידה אחרת אשר עניינה לא נדון בעבר לפני הוועדה (להלן - יחידה ב'), הוועדה תשוב ותדון בעניינה בהתחשב בהחלטה שקיבלה הוועדה בעניין יחידה ב'. 
4.    על אף האמור לעיל, הוועדה לא תדון ותקבל החלטה באשר ליחידות הארציות הבאות:
1.    היחידות הארציות אשר קיבלו פטור מחובת מעבר לירושלים בסעיף א' בהחלטה 1661.
2.    היחידות הארציות שקיבלו מהוועדה פטור מחובת מעבר לירושלים בטרם מועד אישור החלטה זו, למעט אם חלו שינויים בנסיבות.
רשימה של משרדי הממשלה שקיבלו פטור בהתאם לסעיף א' בהחלטה 1661 והיחידות הארציות שקיבלו פטור מהוועדה מפורטת בנספח א' להחלטה זו). 
(היחידות שבהן תדון הוועדה כאמור בסעיפים 3-1 ייקראו להלן ביחד – היחידות השוכנות מחוץ לירושלים). 
ב.    היחידות השוכנות מחוץ לירושלים יוכלו להגיש בקשות לוועדת החריגים, אולם הוועדה תהיה רשאית לדון ולקבל החלטות בעניינן גם אם לא תוגש על ידיהן בקשה מתאימה.
ג.    יחידות ארציות שהוועדה דנה בעניינן והחליטה לדחות את בקשתן, יהיו רשאיות להגיש בקשה לדיון חוזר בעניינן באופן חריג ובהתאם לנוהלי ועדת החריגים. יחידה ארצית שתגיש בקשה לדיון חוזר כאמור, תיחשב "יחידה השוכנת מחוץ לירושלים" כאמור לעיל, ויחולו עליה כל הוראות החלטה זו בהתאם. 
בנוסף, יחידות ארציות שהוועדה דנה בעניינן והחליטה לדחות את בקשתן, ולא יגישו בקשה לדיון חוזר, ייחשבו "יחידה השוכנת מחוץ לירושלים" כאמור לעיל, ויחולו עליהן כל הוראות החלטה זו למעט סעיף 2(א) רישה, ככל שהללו טרם עברו לירושלים עד למועד אישור החלטה זו.
ד.    בתום פרק הזמן האמור בסעיף 2(א), תסיים ועדת החריגים את תפקידה. קביעת מקום מושבן של יחידות ארציות השוכנות מחוץ לירושלים לאחר תום פרק זמן זה תהיה בסמכות הממשלה בלבד. למען הסר ספק מודגש, כי אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מההסדר שנקבע בסעיף א' להחלטה 1661 ביחס להחרגת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד הביטחון ויחידות במשרד ראש הממשלה – לפי אישור פרטני של ראש הממשלה, מחובת המעבר לירושלים. בהתאם לכך, סמכותו של ראש הממשלה לפטור יחידות במשרד ראש הממשלה מחובת המעבר לירושלים, באמצעות אישור פרטני, תעמוד בעינה.
3.    תכנית למעבר היחידות הארציות
א.    בתוך 180 ימים ממועד אישור החלטה זו, ובכפוף להשלמת האמור בסעיפים קטנים ז(1) עד ז(4), אגף החשב הכללי יכין תכנית ראשונית ועקרונית (להלן - התכנית) למעבר היחידות השוכנות מחוץ לירושלים, ויקבע מועד להעברתן של כל אחת מן היחידות הללו לבירה. חריגה ממועד המעבר שייקבע טעונה אישור החשב הכללי, וזאת במקרה של חריגה מלוחות הזמנים של פרויקטי בינוי או שכירות מותאמת. יו"ר צוות היישום יפיץ ויציג יחד עם החשב הכללי את התוכנית לממשלה. מועד המעבר הקבוע בתוכנית יחייב את היחידות השוכנות מחוץ לירושלים להשלים את המעבר לבירה לא יאוחר מהמועד שנקבע בתוכנית, ויחייב את אגף החשב הכללי להשלים את הכנת השטחים המתאימים לקליטת היחידות כפי שנקבעו בתוכנית.  
ב.    להנחות, עם סיום תפקידה של ועדת החריגים והפצת התכנית, את מנהלי היחידות השוכנות מחוץ לירושלים הנכללות בתוכנית,  להיערך למעבר בהתאם, בכלל זה, להוציא הנחיה כתובה לגורמים הרלוונטיים ביחידתם לביצוע היערכות למעבר בהתאם למועד שנקבע, לעדכן את נציגות עובדי היחידה בכתב, וכן לעדכן את עובדי היחידה. עלות המעבר לירושלים תמומן מתקציב המשרד אשר לו שייכת אותה יחידה.
ג.    ככל שיועלו קשיים או טענות בנוגע למעבר, באחריות מנהלי היחידות השוכנות מחוץ לירושלים הנכללות בתוכנית (להלן – מנהלי היחידות) לעדכן את צוות היישום, כהגדרתו בסעיף 5 להלן, ולהביאם בפני הגורמים המוסמכים, לרבות הגורמים במשרד האוצר, נציבות שירות המדינה וכו'. בנוסף, להטיל על מנהלי היחידות השוכנות מחוץ לירושלים הנכללות בתוכנית להעביר לצוות היישום דיווח חצי שנתי בנוגע להתקדמות ההכנות למעבר לעיר הבירה.
ד.    פרק זמן סביר לפני מועד המעבר, הנהלת המשרד תפעל בהתאם להנחיות הממונה על השכר ונציב שירות המדינה העוסקות בשיתוף עובדים ונציגות העובדים בהליך מעבר יחידות ממשלתיות, כפי שתתעדכנה מעת לעת.
ה.    עם אשרור מועד המעבר המקורי או קביעת מועד המעבר על ידי צוות היישום, יוציא צוות היישום הודעות כתובות, בחתימת כל חבריו, על מועד המעבר המעודכן שנקבע, על כל המשתמע מכך, לרבות כלל העלויות הנובעות מדחיית מועד המעבר.
ו.    להנחות את נציב שירות המדינה למנות נציג בכיר מטעמו, אשר ילווה את כל היחידות השוכנות מחוץ לירושלים הנכללות בתוכנית לאורך תהליכי המעבר. 
ז.    1. יחידה השוכנת מחוץ לירושלים, אשר ועדת החריגים קיבלה החלטה בדבר העברתה לירושלים טרם כניסתה לתוקף של החלטה זו, תגיש פרוגרמה מלאה למינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר (להלן – מינהל הדיור) בתוך 60 ימים מאישור החלטה זו.
2.    הפרוגרמה שתוגש תיבחן על ידי מינהל הדיור ותאושר על ידי אגף התקציבים באוצר בהתאם לשיקול דעתו המקצועי בתוך פרק זמן של 60 ימים מיום הגשתה. ככל שיחידה לא תגיש פרוגרמה תכנונית בתוך 60 ימים, נציבות שירות המדינה תפעל מול המשרד/היחידה ותעביר נתונים לצוות היישום לטובת גיבוש פרוגרמה. מינהל הדיור יגבש פרוגרמה, לא יאוחר מ-90 ימים מיום אישור החלטה זו. בהתבסס על נתונים אלו, בין היתר, יגבש החשב הכללי תכנית למעבר היחידה האמורה לירושלים, שתכלול הקצאת שטח על פי המידע שיגובש בין נציבות שירות המדינה, אגף תקציבים של האוצר ומינהל הדיור. 
3.    יחידה השוכנת מחוץ לירושלים אשר עד ליום קבלת החלטה זו טרם התקבלה החלטה בעניינה בוועדת החריגים, תשלים את התהליך הנדרש בוועדת החריגים ובהמשך לכך את הגשת הפרוגראמה למינהל הדיור ואישורה על ידי אגף תקציבים באוצר, בתוך 90 ימים מיום אישור החלטה זו. זאת, זולת אם במהלך תקופה זו התקבלה החלטה אחרת בעניינה על ידי ועדת החריגים.
4.    במהלך יישום התוכנית יציע מינהל הדיור ליחידה השוכנת מחוץ לירושלים  הצעה/הצעות לדיור בבירה. ככל שהוצעו ליחידה יותר מהצעת דיור אחת, עליה לבחור את ההצעה המועדפת עליה בתוך 30 יום. במקרה שבו רשימת הצעות הדיור תועבר למספר יחידות השוכנות מחוץ לירושלים במקביל, יבחרו היחידות את מקום הדיור המועדף, בתיאום מול מינהל הדיור, בשיטת "כל הקודם זוכה". ככל שהיחידה לא תבחר דיור מתוך רשימת הצעות הדיור במועד הקבוע, מינהל הדיור יבחר הצעת דיור עבור היחידה באופן בלעדי באישור צוות היישום. 
4.    צוות יישום
א.    להקים צוות יישום להחלטה זו.
ב.    הרכב צוות היישום: יושב ראש – מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת או מי מטעמו, חברים – נציג משרד ירושלים ומורשת, נציג החשב הכללי, נציג נציב שירות המדינה, נציג הממונה על התקציבים במשרד האוצר, נציג הרשות לפיתוח ירושלים; נציג עיריית ירושלים (לעיל ולהלן - צוות היישום). 
ג.    תפקידי צוות היישום וסמכויותיו: 
1.    לפעול באופן יזום ופעיל ליישום החלטה זו, ובכלל זה לזמן יחידות השוכנות מחוץ לירושלים להופיע לפני צוות היישום ולקדם יחד איתן את מהלך העברתן לבירה במטרה לעמוד במועד המעבר שנקבע עבורן בתוכנית.
2.    להכניס שינויים בתוכנית במקרים חריגים, בנסיבות מיוחדות ומטעמים שיירשמו. יובהר, כי צוות היישום אינו מוסמך להפוך, לבטל או לשנות החלטה שהתקבלה על ידי ועדת החריגים.
3.    אשרור מועד המעבר המקורי או קביעת מועד מעבר מעודכן.
4.    לנקוט את הצעדים הבאים, כולם או חלקם, על ידי החשב הכללי, בתיאום עם צוות היישום, כלפי יחידות השוכנות מחוץ לירושלים אשר לא יפעלו ליישום החלטה זו ובהתאם לאמור בה:
א.    הקפאת פתרונות דיור בפריסה ארצית, בכלל זה – לא לאשר שיפוצים ורכישת ריהוט משרדי חדש. 
ב.    גביית דמי שכירות כפולים וכן עלויות נלוות נוספות, ישירות או עקיפות (ארנונה, תחזוקה, וכו') ככל שליחידה הארצית הוקצה נכס מתאים בירושלים.
ג.    גביית דמי שימוש כפולים ממשרדים בנכסי מדינה.
5.    נציבות שירות המדינה תנחה את משרדי הממשלה שנמצאים מחוץ לירושלים או שלהם יחידות ארציות מחוץ לירושלים לציין מפורשות במכרזים שמתפרסמים מיום קבלת החלטה זו ואילך כי המיקום העתידי של המשרה הוא ירושלים.
6.     בסעיפים ה', ו' ו-ז' להחלטה 1661, במקום המילים "ועדת חריגים" יבוא: "צוות היישום".
7.    החלטות צוות היישום יהיו מנומקות, יתועדו בכתב ויתקבלו ברוב חבריו.
ד.    נציב שירות המדינה או מי מטעמו יגיש לצוות היישום את המבנה הארגוני של המשרדים שאליהם שייכות היחידות השוכנות מחוץ לירושלים הנכללות בתוכנית, לרבות רשימה מרוכזת ומסודרת של מספר העובדים ומתח הדרגות של כל משרה, בתוך פרק זמן של 60 יום מיום אישור החלטה זו. להרחיב את סעיף ח' בהחלטה 1605, כך שבמסגרת הדיווח השנתי לממשלה שמוסר משרד ירושלים ומורשת, שרים אשר משרדיהם לא עמדו בלוחות הזמנים הנגזרים מהחלטה זו ימסרו אף הם דיווח מנומק לממשלה בעניין. 
ה.    להנחות את מנכ"לי משרדי הממשלה ויחידות הסמך של היחידות השוכנות מחוץ לירושלים, לפעול בנחישות ליישום החלטת ממשלה זו והחלטות ועדת החריגים וצוות היישום שיתקבלו מכוחה. 
ו.    יודגש כי לא יותר כפל לשכות לשרים או נושאי משרה על סוגיהם בכל שלב שהוא. לשכה כפולה קיימת תבוטל ותפונה לטובת שימושי המשרד או תוחזר לדיור הממשלתי, לפי העניין.
ז.    יתר סעיפי ההחלטות אשר לא תוקנו לעיל ייוותרו ללא שינוי, זאת, למעט התיקונים הבאים:
1.    הסיפה של סעיף א' בהחלטה 1661 החל מהמילים: "העברת היחידות" תימחק.
2.    סעיף ג' בהחלטה 1661 יימחק.
3.    בסעיף ד' בהחלטה 1661, המילים: "או להאריך" עד המילים "הנוגעים בדבר" – יימחקו.
4.    סעיף ח' בהחלטה 1661 יימחק.
5.    סעיף א' בהחלטה 1605 יימחק.
6.    בסעיף ג' בהחלטה 1605, המילים: "להטיל על משרדי הממשלה" עד המילים " לעבור לירושלים" – יימחקו.
7.    סעיף ד' בהחלטה 1605 - יימחק.
8.    בסעיף ה' בהחלטה 1605, המילים: "להטיל על הדיור הממשלתי" עד המילים "מחוץ לירושלים" – יימחקו.
9.    סעיף ז' בהחלטה 1605 יימחק.
נספח א' –
 משרדי הממשלה ויחידות ארציות שקיבלו פטור מחובת מעבר לירושלים 
פטור בהתאם לסעיף א' בהחלטה 1661
משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו.
יחידות, לרבות יחידות סמך במשרד ראש הממשלה שקיבלו אישור פרטני של ראש הממשלה.
משרד החקלאות ופיתוח הכפר
פטור מוועדת החריגים

 

משרד

יחידה

רשות שוק ההון ביטחון וחיסכון

יחידת הביקורת, אכיפה ופיקוח (חקירות)

רשות המסים

יחידת היעדים

רשות המסים

יחידת דלק והסולר

רשות המסים

פשיעה מאורגנת ויחידת פירוקים (מחלקת ביקורת חשבונות)

שיתוף פעולה אזורי

משרד קדמי- מנהלת הדרוזים והצ'רקסים

אוצר

הלשכה לפיצויים אישיים מחו"ל

ביטחון פנים

מטה כבאות ומרכז הדרכה

ביטחון פנים

ביקורת מבצעית

ביטחון פנים

אגף חירום

ביטחון פנים

מזכירות ביטחונית

ביטחון פנים

מטה היחידה להגנת עדים

בריאות

מחלקת התמרוקים (זרוע הפיקוח)

בריאות

נמ"ר – ניהול מערכות בריאות

בריאות

המכון לרפואה משפטית

בריאות

אגף לשעת חירום

בריאות

המרכז הלאומי להשתלות

בריאות

מעבדה לאומית לבריאות הציבור

בריאות

מועצות לאומיות לבריאות (ישיבות של ועדות המועצה בלבד)

הגנת הסביבה

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית

הכלכלה והתעשייה

מינהל יהלומים, אבני חן ותכשיטים

הכלכלה והתעשייה

רשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, יחידת החקירות, אכיפה ומודיעין

הכלכלה והתעשייה

מטה התיאום למיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"

שוויון חברתי

הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים (שלוחה בצפון הארץ)

שוויון חברתי

הרשות לזכויות ניצולי השואה (לשעבר באוצר)

הרשות לתחרות

אגף החקירות

התחבורה והבטיחות בדרכים

מנהל הספנות והנמלים

התחבורה והבטיחות בדרכים

השירות המטאורולוגי

התחבורה והבטיחות בדרכים

חוקר תאונות אוויריות

התחבורה והבטיחות בדרכים

רשות התעופה האזרחית

מדע, טכנולוגיה וחלל

סוכנות החלל

משפטים

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה

משפטים

אגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי (היחידה הכלכלית)

משפטים

היחידה להסכמים בינלאומיים ותביעות בינלאומיות

משפטים

מחלקת אכיפה ובקרה, רשות התאגידים

משפטים

נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (נבת"מ)

פנים

היחידה לרישוי מפעלים ביטחוניים

פנים

אגף לאתרי רחצה

רווחה וביטחון חברתי

יחידה ארצית לאבחון וקידום מוגבלויות שכליות

רווחה וביטחון חברתי

נציבות תלונות לילדים בהשמה חוץ ביתית

רווחה וביטחון חברתי

בית הספר המרכזי להכשרת עובדי רווחה /עובדים סוציאלים (רק בית הספר עצמו, לא היחידה האדמיניסטרטיבית שתומכת בו – מתו"ה)

תקשורת

מנהל פיקוח ואכיפה

תקשורת

מנהל הדואר- זרוע הפיקוח

משרד החוץ

שלוחת המשרד בתל אביב

משרד החוץ

אגף המערכה (עבר מהמשרד לנושאים אסטרטגיים)