דלג לתוכן עיקרי
החלטות ממשלה /  משרד ראש הממשלה  / מזכירות הממשלה  / #215
פורסם ב-01/08/2021
יש להתחבר בכדי
להוסיף לרשימה

קידום שוק התשלומים בישראל - הסדרת העיסוק בשירותי תשלום

נושא ההחלטה:

קידום שוק התשלומים בישראל - הסדרת העיסוק בשירותי תשלום

מחליטים:

במטרה לקדם את התחרות בשוק התשלומים בישראל בפרט, ואת התחרות במערכת הפיננסית בכלל – 
1 . להטיל על שר האוצר לפרסם, בתוך 150 ימים ממועד קבלת החלטה זו, תזכיר להסדרת מתן שירותי תשלום, בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל, על בסיס העקרונות שנקבעו בתזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים)(תיקון מס'...)(מתן שירותי תשלום), התשע"ח-2018, לאחר הטמעת ההערות שהתקבלו, ועל בסיס, בין היתר, העקרונות הבאים:
א. הפיקוח והאסדרה על מתן שירותי תשלום יתבצעו על ידי רשות ניירות ערך (להלן – הרשות), ואולם שר האוצר יהיה רשאי למנות במקומה עובד משרד האוצר למפקח על שירותים אלו.
ב. שר האוצר, בהסכמת נגיד בנק ישראל, יהיה רשאי להורות כי סוגי גופים מסוימים שעיסוקם במתן שירותי תשלום יידרשו לקבל רישיון למתן שירותי תשלום מבנק ישראל חלף הדרישה לקבל רישיון מתן שירותי תשלום מהרשות, וזאת, אם נוכח לדעת כי הדבר נדרש לצורך שמירה על יציבות המערכת הפיננסית.
ג. הרשות תהיה רשאית לקבוע כללים לפטור מחובות הרישוי לפי החוק, כולן או מקצתן, וכן להתנות פטור כאמור בתנאים, מבקש רישיון או בעל רישיון שהוא נותן שירותי תשלום זר, אם ראתה כי לנכון לעשות זאת בשל תחולתן של הוראות דין זר ותוך שמירה על עניינם של הלקוחות.
2 . להטיל על שר האוצר ועל שר המשפטים, לפרסם בתוך 150 ימים ממועד קבלת החלטה זו, תזכירי חוק, שיאפשרו שירותי ייזום תשלומים (הן בדרך של כתיבת הוראת התשלום על ידי היוזם ואישורה על ידי הלקוח מול מנהל חשבון התשלום שלו, והן בדרך של מתן הוראת תשלום למנהל חשבון התשלום בשם הלקוח), בהתייעצות עם נגיד בנק ישראל. זאת מתוך כוונה שהתזכירים האמורים יפורסמו ביחד, ובשים לב לצורך בשוק התשלומים בהסדרה האמורה באותו מועד.
3 . תזכירי החוק האמורים יסדירו את אופן מתן הרישוי, הפיקוח והאסדרה ביחס לשירותים אלו וכן יאפשרו מתן הקלות והתאמות בתנאים לקבלת רישיון לבעל רישיון זר למתן שירותים אלה. בנוסף, במסגרת התזכירים ייקבע כי הפיקוח והאסדרה על שירותי ייזום תשלומים יתבצעו על ידי המאסדר של מתן שירותי תשלום כאמור בסעיף 1. כמו כן, התזכירים יסדירו את חובת מנהלי חשבונות תשלום ליתן גישה לחשבון לקוח לצורך ביצוע שירותי ייזום התשלומים האמורים בסעיף 2 ולבצע את הוראת התשלום שתינתן באופן שוויוני ובדומה לאופן שבו מנהל החשבון מבצע הוראת התשלום שניתנת ישירות בידי לקוח וכן יסדירו את מתן השירות ואת ההגנות הצרכניות הנדרשות במסגרת מתן השירות (במסגרת תיקון לחוק שירותי תשלום, התשע"ט-2019).
4 . לעניין החלטה זו - 
"ייזום תשלומים" – ייזום של הוראת תשלום בחשבון התשלום של המשלם המנוהל על ידי מנהל חשבון תשלום שאינו נותן שירות הייזום, לבקשת המשלם.
"נותן שירותי תשלום זר" - מי שמחזיק ברישיון זר לפעילות שירותי תשלום, אשר ההסדרה והפיקוח החלים עליו נותנים הגנה מספקת ללקוחות, בהשוואה לרישיון שירותי תשלום, להנחת דעתו של המאסדר;
"שירותי תשלום" – ניהול חשבון תשלום, הנפקת אמצעי תשלום וסליקת פעולות תשלום.